Rathergate

Een breuklijn in de geschiedenis van de media. Zo noemen sommige commentatoren 9 september 2004, de dag dat CBS News werd ‘neergeblogd’. De dag dat Dan Rather, gevierd presentator van 60 Minutes, de volle laag kreeg van de blogosphere, de verzamelde wolk wijsheden op het wereldomspannende conglomeraat van weblogs.

Het was zo’n mooie scoop, vorige week woensdag. Rather presenteerde documenten waaruit zou blijken dat president Bush zijn snor drukte tijdens zijn toch al omstreden diensttijd. Nog mooier: van hogerhand zou druk zijn uitgeoefend om de subordinatie te verdoezelen. Prachtig nieuws, dat met graagte werd overgenomen door gerenommeerde media. Ook in Nederland.

Maar Rather maakte een fout: hij zette de stukken op het web. Binnen 24 uur meldden verscheidene weblogs onafhankelijk van elkaar dat er rare dingen aan de hand waren met de documenten. Zo nemen niet alle letters evenveel ruimte in en wordt in de tekst gebruikgemaakt van superscript. Bovendien was het gebruikte lettertype, Times New Roman, niet bepaald gangbaar in de jaren zeventig. Conclusie: de door Rather getoonde stukken zijn niet getikt op een oude ratelende typemachine, het zijn vervalsingen gemaakt met Microsoft Word.

Dat CBS de kritiek afdeed als geraaskal van mensen in pyjama’s maakte de zaak er niet beter op. Zeker niet toen de webloggers steun kregen van een keur aan experts. De afgelopen dagen beheerst Rathergate het web. Uiteindelijk ging CBS vandaag door de knieën en beloofde een onderzoek. De blogosphere kraait victorie; de weblog heeft zich bewezen als serieus nieuwsmedium. Niets nieuws voor de Nederlandse dependance van de blogosphere, waar de eerste weblog-Kamervraag onlangs al werd geclaimd door GeenStijl.

UPDATE 21.9.04: De resultaten van het onderzoek van CBS zijn inmiddels bekend. Dan Rather erkent dat hij een journalistieke inschattingsfout heeft gemaakt en maakt daarvoor zijn excuses.

Posted in Stroom