Webvertellingen

Internetjournalistiek, wat is dat precies? De deelnemers aan een debat in De Balie, onder wie Francisco van Jole, kwamen er een paar weken geleden niet uit. Even leek de discussie zelfs uit te monden in een stammenstrijd over de vraag wie beter geëquipeerd is om vierentwintig uur per dag nieuws te brengen, krant of omroep.

Achter in de zaal kon een toeschouwer zijn veronwaardiging niet langer voor zich houden. Sinds wanneer is journalistiek beperkt tot het zo snel mogelijk brengen van het laaste nieuws?, barstte hij uit. Waar is de webversie van de feature, van de actualiteitenrubriek, van de documentaire? Zou de internetjournalist zich daar niet eens op moeten toeleggen?

Daar hadden de aanwezigen niet van terug. In 2001 besteedde het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) met Docs Online nog uitgebreid aandacht aan digitale documentaires, maar sindsdien is – op een enkele uitzondering na – weinig meer van het genre vernomen.

Dat wil zeggen, in Nederland. Over de grenzen ontwikkelen journalisten in hoog tempo webvertellingen. Monsterproducties van onder meer BBC, PBS en The Smithsonian Institution worden verzameld op Interactive Narratives. Onder de nominaties voor de EPpys, de Edgies, de SND.ies en de vele andere prijzen voor webjournalistiek bevinden zich de kleinere juweeltjes.

De New York Times geeft vandaag het goede voorbeeld met Inside the Port Authority tapes over de hartverscheurende telefoongesprekken vanuit het brandende World Trade Center. Een bescheiden experiment van eigen hand gaat over de Nederlandse missie in Irak.

Posted in Stroom